
Actualment, Catalunya compta amb 9.125 estacions de recàrrega per a vehicles elèctrics i el Govern ha anunciat una inversió de 1.400 M€ per doblar el nombre de punts i assolir una penetració del vehicle elèctric del 40% pel 2030 fins a les 180.000 matriculacions. L’estalvi en emissions estimat per aquest pla s’estima en 470.000 les tones d’estalvi de CO2.
A més de l’ampliació de la xarxa de recàrrega, el pla contempla diverses mesures per fomentar l’adopció del vehicle elèctric entre particulars i empreses. Entre aquestes, destaca la creació de línies de crèdit amb condicions avantatjoses: 240 milions d’euros destinats a la renovació de flotes empresarials i 200 milions més per a autònoms i microempreses, especialment aquelles afectades per les restriccions de les zones de baixes emissions.
I l’escassetat de liti no serà un problema? Si fa uns anys semblava que la transició energètica podria patir per aquest material, avui sabem que no és així. Al món hi ha 1.470 milions de vehicles de combustió. En aquests darrers anys, les reserves de liti han augmentat per damunt dels 300 milions de tones, amb els quals podrien arribar a fer-se més de 30.000 milions de vehicles. Tot això sense comptar que tots els països estan desenvolupant el seu mercat de reciclatge. A Alacant s’acaba d’inaugurar la primera planta de l’Estat i Catalunya es prepara també per tenir la seva planta robotitzada mentre creix tot un nou sector econòmic i laboral al voltant del canvi tecnològic en la mobilitat.
Ara falta la confiança dels ciutadans en la nova tecnologia i explicar bé que, el principal factor d’emissions de gasos d’efecte hivernacle de Catalunya és la mobilitat. Amb el mix elèctric actual, un cotxe elèctric pot reduir les emissions de CO₂ en un 50-70% respecte d’un de combustió, xifra que s’eleva al 90% si l’electricitat és renovable. I aquest canvi no és solament vàlid pels turismes, el mercat ja ofereix solucions alternatives a tots els motors d’explosió: autobusos, camions, maquinària agrícola i fins i tot vaixells elèctrics. L’era de l’electromobilitat tot just comença i, d’aquí a no gaires anys, fins i tot els que avui són escèptics, es mouran amb electricitat.
