El Govern de la Generalitat ha aprovat el Decret llei 12/2025, que regula la tramitació de les energies renovables, una reforma legislativa que suposa un avenç important en el marc normatiu de la transició energètica a Catalunya. Aquesta norma recull part de les propostes que Renovem-nos va presentar en el seu informe de reforma del 2024. A continuació detallem els continguts del Decret i les implicacions que tindrà.
Decret llei 12/2025 | Valoració |
Article 1: Declaració expressa d’interès públic superior per renovables, emmagatzematge i infraestructures associades, anticipant la transposició de la Directiva Europea de renovables (UE 2023/2413) . | ✅ Les instal·lacions de renovables, emmagatzematge i les seves infraestructures associades passen a ser reconegudes com a activitats prioritàries en la ponderació d’interessos administratius, ambientals i urbanístics. ✅ Aquest IPS tindrà un efecte pràctic de prevalença jurídica, reduint la capacitat de bloqueig de molts contenciosos ambientals i urbanístics. |
Article 2.1: S’estableix un nou llindar de potència fins a 500KW I s’inclouen les estacions d’emmagatzematge | ✅ La tramitació simplificada per a petits projectes passa de 100KW a 500KW. ✅ L’emmagatzematge també serà d’interès públic i s’equipara a les instal·lacions de generació (fins ara tenien consideració de consumidors). |
Article 2.2: S’inclouen espais agraris de classe I i II que no permetien explotació agrícola. | ✅ Permet aprofitar erms que estaven classificats d’interès agrari per a projectes petits (<5MW) amb compensació de terrenys. |
Article 2.3: inclou sòls antropitzats per a renovables. | ✅ Permet projectes a terra en zones periurbanes que ara no estaven incloses I els ajuntaments no podien admetre. |
Article 2.4: Inclou les empreses públiques d’energia com a actors que poden participar en el 20% de capital social dels projectes de renovables. | ✅ Possibilita que l’Energètica i altres empreses públiques aprofitin el 20% del capital social que cada projecte ha d’obrir a participació pública. ❌ No s’incrementa l’àmbit geogràfic de participació per tal que empreses o comunitats energètiques puguin participar dels projectes. |
Article 2.5: S’exclou de l’acord amb la propietat les línies d’evacuació I els accessos. S’inclouen les bateries. | ✅Impedeix que els propietaris de terrenys no directament afectats puguin bloquejar la declaració d’utilitat pública. ❌ No crea un apartat específic per a l’eòlica que sovint ha de repetir els acords amb la propietat quan la DIA canvia l’emplaçament dels aerogeneradors. |
Article 2.6: Escursa terminis per a tots els projectes independentment de la seva potència. S’inclouen les bateries. | ✅ Tràmit d’informació pública unificat de 15 dies per a l’autorització energètica, ambiental, declaració d’utilitat pública i actuació específica en sòl no urbanitzable en 30 dies com a màxim des de la recepció del projecte. |
Article 2.7: Es permet la transmissió d’autoritzacions amb autorització administrativa prèvia. | ✅ Soluciona la viabilitat dels projectes autoritzats que perdien la capacitat de finançar-se. |
Article 2.8: Simplifica la tramitació per a les empreses que es vulguin dotar de sistemes d’emmagatzematge energètic. | ✅ Exclou del tràmit ambiental a les empreses que vulguin instal·lar bateries a la seva nau o parcel·la industrial. |
Article 2.9: incorpora les bateries independents (stand-alone). Es permeten en sols industrials. | ✅ Regula el procediment per a la tramitació de sistemes d’emmagatzematge independent. |
Article 3: Modifica la Llei d’Urbanisme per incloure l’emmagatzematge i les renovables com a sistema. | ✅Clarifica el tractament urbanístic dels sistemes d’emmagatzematge i les energies renovables. |