Què és un pressupost de carboni?
El pressupost global de carboni és la quantitat total d’emissions de diòxid de carboni que es poden emetre en el futur mantenint l’escalfament global dins del límit de temperatura establert en l’Acord de París de no traspassar el llindar de seguretat dels 1,5ºC d’escalfament global.
El concepte de pressupost de carboni va sorgir fa una dècada, quan els científics van calcular que les emissions globals de GEH s’haurien de limitar a 2.770 Gt per mantenir l’escalfament global per sota dels 1,5°C, dels quals ja s’han emès 2.500 Gt des de la revolució industrial. Per tant, el pressupost de carboni global s’estableix en 270Gigatones de CO2.
Aquest és el marge d’emissions que té la humanitat per a fer la transició energètica i arribar al zero net. En base a aquest pressupost les nacions han establert les seves fites de transició pel 2030 i el 2050, any en que les emissions haurien de ser properes a zero.
Pensa globalment i actua localment
De la mateixa manera que el pressupost global és la base que permet planificar les polítiques de les nacions, una planificació regional o municipal de pressupostos de carboni tradueix els objectius científics internacionals a una escala comunitària per mostrar quin és el pressupost climàtic d’aquesta comunitat, i quina és l’escala d’acció necessària per assolir els objectius de reducció, així com el progrés que la comunitat està fent per aconseguir la seva reducció de gasos d’efecte hivernacle (GEH).
El pressupost total de carboni d’una regió o d’una ciutat es divideix en límits anuals. El pressupost total de carboni disminueix gradualment cada any a mesura que es consumeix fins que la ciutat o la regió opera amb un pressupost de zero emissions netes, on la majoria de les emissions es minimitzen i les emissions restants es compensen.
Quina part d’aquest pressupost de carboni li pertoca a Catalunya?
Del pressupost de carboni mundial a Catalunya li pertoquen 210 milions de tones de CO2. Aquesta és la contaminació màxima que podem fer mentre fem la transició energètica. Al 2030 hem d’haver substituït per renovables el 55% de tota l’energia que utilitzem, al 2040 el 80% i al 2050 el 100%.
El pressupost de carboni de Catalunya ha d’administrar aquesta xifra impulsant les polítiques necessàries a cada sector per tal que els objectius de reducció es compleixin.
Situació actual
Actualment, estem a pocs anys d’esgotar el nostre pressupost global de carboni restant de 270 Gt i superar l’objectiu de temperatura de 1,5 °C establert en l’Acord de París. Per això, baixar l’escala dels pressupostos globals a pressupostos regionals i municipals esdevé una necessitat urgent.
La Llei del canvi climàtic catalana de 2017 estableix l’aprovació de pressupostos de carboni per períodes de 5 anys. El primer pressupost 2021-2025 i el segon 2026-2030 havien d’estar vigents el 31 de desembre de 2020, i el tercer pressupost 2031-2035 el 31 de desembre de 2023. Increïblement, cap d’ells no està encara aprovat.
Els pressupostos de carboni proporcionen un mecanisme crucial per alinear les polítiques dels diferents departaments de la Generalitat en matèries com transport, edificació, ús del sòl, indústria i energia amb els objectius més amplis de reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle (GEH).
La campanya de Renovem-nos
La campanya va començar amb un comunicat conjunt de les principals entitats que treballen pel clima a Catalunya en el que denunciem l’incompliment de la Llei del canvi climàtic i reclamem l’aprovació dels pressupostos de carboni. Aquesta denúncia la van recollir diversos mitjans de comunicació nacionals.
Recull de notícies
Denuncien que el govern incompleix de manera “flagrant” la llei de canvi climàtic
El Govern es compromet ara a completar la llei de canvi climàtic aquesta legislatura
Contactes institucionals
Hem mantingut contactes amb el Govern de la Generalitat, l’Oficina del Canvi Climàtic, el Comitè d’experts sobre canvi climàtic del Parlament, el Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible, la Comissió d’Acció Climàtica del Parlament i els grups parlamentaris que l’han d’aprovar.
A tots ells hem reclamat l’aprovació urgent d’aquest instrument imprescindible en l’acció climàtica durant el 2024. I malgrat sembla haver un consens en el tema, encara no s’han aprovat.
Articles relacionats
Es pot governar un país sense pressupost?
Animacions curtes
Ens vols ajudar? Comparteix els nostres materials de difusió!
Uns pressupostos municipals per a les ciutats catalanes de més de 50.000 habitants
Tot i que no existeix encara una obligació legal de fer pressupostos de carboni municipals, un pressupost de carboni estableix un vincle directe entre la ciència climàtica i les polítiques i patrons de despesa municipals, oferint una perspectiva de planificació a llarg termini, així com un marc de responsabilitat per als compromisos a curt i mitjà termini per mitigar el canvi climàtic.
Per això, en paral·lel a treballar per aconseguir d’una vegada l’aprovació dels pressupostos de Catalunya, des de Renovem-nos estem impulsant uns pressupostos de carboni municipals en les ciutats de més de 50.000 habitants.
Antecedents
El primer pressupost de carboni municipal es va desenvolupar per primera vegada a Oslo el 2016, com un pressupost municipal, establint un pressupost total per a les emissions de GEH que la ciutat pot emetre. Poc després, la ciutat d’Edmonton va ser pionera al Canadà en la creació d’un pressupost de carboni, establint un pressupost de 135 Mt entre 2020 i 2050.
Calculadores a nivell municipal
Hi ha múltiples eines i mètodes per calcular el pressupost de carboni d’una ciutat. Les eines més utilitzades són l’enfocament de “Contracció i Convergència” utilitzat per les Ciutats C40, el Climate Equity Reference Calculator i la propera eina 1000 Cities Carbon Calculator, creada per SSG i Pathway to Paris.
Un marc de Comptabilitat de Carboni és essencial per a l’èxit dels pressupostos de carboni, ja que permet el seguiment quantitatiu i la gestió de les emissions de GEH a tot el municipi. Les dades sòlides sobre les emissions històriques en tots els sectors són essencials per traçar futurs objectius de reducció d’emissions. Els informes d’emissions s’han de realitzar periòdicament, de manera similar als informes fiscals, i s’han de determinar i destacar indicadors clau de rendiment i objectius per a cada sector.
Com s’implementa un pressupost de carboni municipal
Un cop establert i aprovat el pressupost de carboni amb les seves fites temporals fins al 2030, s’ha d’integrar en el procés de presa de decisions estàndard de la ciutat.
Per a cada cicle financer, totes les propostes amb requeriments de capital i operació es presenten primer a l’oficina responsable del pressupost de carboni. La quantitat de carboni eliminat o afegit per cada proposta de projecte es quantifica i tots els impactes projectats en el conjunt de les propostes es comparen amb el pressupost de carboni disponible per a aquell cicle financer i es prioritzen en funció d’un conjunt de factors, incloent els seus costos i rendiments financers, així com el seu impacte sobre el pressupost de carboni.
Des d’una perspectiva de reducció d’emissions, els projectes que excedeixen el pressupost de carboni per a un període determinat no seran aprovats en aquest període. En alguns casos excepcionals, es pot generar un dèficit de carboni per a un any o cicle concret a causa de la necessitat del projecte, que caldrà compensar amb un esforç de reducció major en el futur. En aquests casos és el Ple de la ciutat, qui haurà de desaprovar la proposta o abordar-ne el dèficit.
Un pressupost de carboni situa les emissions de GEH i l’acció climàtica al centre de les discussions de polítiques i pressupostos. Afegeix responsabilitat en les finances, compromisos, fomenta l’alfabetització sobre el carboni entre els diferents departaments i condueix a informes transparents sobre les emissions.
En traçar el pressupost de carboni al llarg del temps sobre els projectes de la ciutat, aquesta pot estar constantment informada de com les seves decisions afecten el seu pressupost de carboni. Aquesta informació proporcionarà al personal i al consell de la ciutat el coneixement necessari per assegurar-se que s’alineen i es mantinguin alineats amb l’Acord de París i les seves pròpies declaracions d’emergència climàtica municipal.
Ciutats que haurien de tenir un pressupost de carboni municipal
Barcelona – 1.636.732 habitants, L’Hospitalet de Llobregat – 286.079 habitants, Badalona – 223.166 habitants, Terrassa – 223.011 habitants, Sabadell – 217.091 habitants, Tarragona – 136.496 habitants, Mataró – 129.661 habitants, Santa Coloma de Gramenet – 119.056 habitants, Reus – 107.118 habitants, Cornellà de Llobregat – 89.936 habitants, Girona – 105.472 habitants, Sant Cugat del Vallès – 96.309 habitants, Manresa – 78.780 habitants, Rubí – 79.496 habitants, Viladecans – 66.588 habitants, El Prat de Llobregat – 65.802 habitants, Granollers – 62.846 habitants, Castelldefels – 67.830 habitants, Cerdanyola del Vallès – 57.640 habitants, Mollet del Vallès – 52.915 habitants
Ajuda’ns amb el teu donatiu a accelerar la transició energètica!