Skip to main content
  • La instal·lació de més envergadura es farà a la coberta del Centre Operatiu de Rubí, amb 1.300 panells solars i més d’una hectàrea de superfície
  • Els altres parcs s’ubicaran al Centre Operatiu de Martorell, a l’Espai de la Via Mètrica, a les estacions de Martorell Central i Volpelleres i en una nau de Rubí, i suposaran una inversió global d’1,57 milions d’euros

 

 L’empresa pública L’Energètica i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) han anunciat la instal·lació de 3.000 plaques solars en sis centres de manteniment i tallers de la xarxa ferroviària. Amb aquesta actuació es preveu generar uns 2,3 GWh anuals d’energia renovable, que permetran cobrir parcialment el consum elèctric dels mateixos centres mitjançant autoconsum.

El projecte es desplegarà en diverses instal·lacions d’FGC: Rubí, Sarrià, Martorell, Les Planes, Igualada i Manresa. A més de reduir la dependència de la xarxa elèctrica convencional, la iniciativa contribuirà a la descarbonització de la mobilitat ferroviària, tot avançant cap a un model energètic més autosuficient i sostenible.

Aquesta actuació forma part del conjunt de projectes que està desenvolupant L’Energètica per impulsar la generació renovable des del sector públic: la instal·lació de plaques solars a les cobertes de més de 1.400 edificis de la Generalitat (amb una potència prevista de 200 MW), la compra de petits projectes fotovoltaics de fins a 5 MW, i iniciatives en equipaments educatius, com les instal·lacions a diversos instituts del Vallès Oriental (amb 335 kWp). Un dels projectes més destacats és el parc solar de Vidreres, amb una potència de 3,4 MWp, que produirà 6,21 GWh anuals destinats a abastir la dessalinitzadora de la Tordera, cobrint el 10% del seu consum actual. En conjunt, es tracta de projectes que sumen potències significatives i que configuren la base per assolir l’objectiu de desplegar més de 1.000 MW de potència pública renovable abans de 2040.

La posada en marxa de les instal·lacions està prevista durant els propers mesos i suposarà un nou pas en la reducció d’emissions associades al transport ferroviari, tot alineant-se amb els objectius de neutralitat climàtica del país.