- Aprofitant el tràmit d’informació pública de l’Estratègia a llarg termini de descarbonització 2050 del MITECO.
- Renovem-nos creu imprescindible que l’estat aprovi el seu pressupost de carboni i que s’inclogui en el Projecte de Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica.
- També demana que s’estableixi un termini per tal que totes les CCAA disposin del seu pressupost de carboni tal i com farà Catalunya properament.
- Renovem-nos iniciarà una ronda de contactes amb els grups parlamentaris de Catalunya per tal d’afegir una disposició adicional a la Llei del canvi climàtic en la que s’atorgui un termini a les ciutats de >50.000 habitants per diposar del seu pressupost de carboni local.

Tot aprofitant el termini d’exposició pública, que finalitza el proper 24 de gener, de l’Estratègia a llarg termini del procés de descarbonització 2050 del Ministeri de Transició Ecològica, el Col·lectiu Renovem-nos ha presentat al·legacions per reclamar que s’inclogui en aquesta estratègia la figura del pressupost de carboni que properament aprovarà el Parlament de Catalunya.
L’objectiu d’aquesta Estratègia a llarg termini és articular una resposta coherent i integrada davant de la crisi climàtica. És a dir, portar el país del nivell actual d’emissions de GEH a la neutralitat climàtica el 2050. Aquest objectiu, a més de l’impuls a les renovables i la transició energètica de tots els sectors, requereix una planificació de la reducció de les emissions en el temps.
Ja disposem del pressupost de carboni mundial, establert pel Global Carbon Project en 270 GtCO2eq (2023), però desconeixem quina porció d’aquest pressupost de carboni assumeix Espanya en funció dels criteris establerts als Acords de París. Atès que l’escala de treball ha de ser nacional o regional per ser operativa, seria de gran interès establir aquesta xifra per planificar com l’administrarem any rere any.
Per procedir a aquesta planificació és imprescindible establir el volum màxim d’emissions acumulades que s’emetran entre el moment actual i el 2050, i prorratejar aquesta xifra any a any, establint un volum d’emissions per a cada exercici anual en funció de les accions de descarbonització previstes.
L’estratègia preveu passar dels 334 milions de tones de CO2 equivalent el 2018 a un màxim de 29 MtCO2 eq el 2050. Però el resultat final en emissions acumulades que, al cap i a la fi és el que compta, pot ser molt diferent en funció del ritme de descens i de com s’administrin les emissions que resten fins a esgotar el límit d’emissions establert.
Aquest procediment anomenat pressupost de carboni ja funciona en altres països, com el Regne Unit o el Japó, també en regions i fins i tot ciutats del món. La Llei del Canvi Climàtic de 2008 del Regne Unit va fixar els pressupostos de carboni vinculants com a objectius legals per a les emissions de GEH durant un període de cinc anys. A hores d’ara, el Regne Unit ja ha complert el seu Tercer Pressupost de Carboni per al període 2018- 2022 amb superàvit, fet que demostra l’eficàcia del sistema.
Aquest és un procediment que permet a la ciutadania una implicació en l’objectiu i una verificació del seu compliment, a més de permetre establir els objectius de reducció en funció del resultat final acumulat.
Catalunya va ser pionera a Espanya en l’establiment d’aquest mecanisme mitjançant la seva inclusió a la Llei de Canvi Climàtic de 2017, en què s’establia la necessitat de pressupostos de carboni quinquennals aprovats amb anys d’antelació per programar les accions de descarbonització necessàries per al seu compliment.
Tal com l’Estratègia reconeix, el sistema de governança, la coordinació, la col·laboració i la implicació de les comunitats autònomes, així com de les entitats locals, seran fonamentals per aconseguir els objectius, ja que gran part de les competències necessàries per dur-ho a terme pertanyen a aquestes entitats.
L’establiment d’un pressupost de carboni nacional facilita a les CCAA establir quina porció d’aquest pressupost els correspon i abordar amb més precisió la magnitud de les accions de descarbonització necessàries.
D’altra banda, que les CCAA disposin d’un pressupost de carboni facilita que les principals ciutats d’aquesta Comunitat tinguin una xifra més exacta per calcular els seus pressupostos de carboni. En aquest sentit, Renovem-nos iniciarà una ronda de contactes amb els grups parlamentaris per tal d’afegir una disposició addicional a la Llei del canvi climàtic en la que s’atorgui un termini a les ciutats de >50.000 habitants per disposar del seu pressupost de carboni local.
Són òbvies les implicacions d’establir un pressupost de carboni, ja que comporta una comptabilitat de les emissions, aspecte oblidat avui per moltes CCAA i la majoria de les ciutats, sense la qual ni tan sols es pot saber fins a quin punt s’està descarbonitzant, alhora que permet decidir les inversions anuals amb vistes a l’objectiu de descarbonització.
Les al·legacions de Renovem-nos a l’Estratègia a llarg termini demanen la inclusió d’aquest instrument a nivell estatal i per als diferents nivells de governança. També sol·liciten que s’incloguin els pressupostos de carboni al Projecte de Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica, de manera que es disposi d’un termini perquè totes les CCAA i les ciutats de >50.000 habitants de tot l’estat disposin d’un pressupost de carboni vigent.
Més informació sobre els pressupostos de carboni